mucuk-mucuk sy ;)

Sunday, 22 July 2012

Ganjaran Solat Terawih Berbeza Setiap Malam ♥

Assalamualaikum.
Salam Ramadhan :)

Alhamdulillah kita dapat lagi merasai bulan Ramadhan tahun ini. Jangan lah kita lepaskan peluang untuk memperoleh ganjaran di bulan mulia ini :)


Kelebihan Sembahyang Tarawih Malam 1 Hingga 30


1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan. 


2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga
Para malaikat di bawah ‘Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.

6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.

10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh
Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.

11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas
Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas
Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas
Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas
Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan
Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.




                                                       Love,   

Saturday, 21 July 2012

Kau bukan Aku.

Kadang-kadang terasa terlalu penat untuk melangkah meneruskan semua ini.
Semua yang aku sendiri tak rela.


Katalah apa yang kau nak kata, aku tak mampu nak halang. Walaupun aku lemas letih dengan semua ini. Kau tak akan faham keadaan aku. Hanya kerana kau bukan aku. Kau nak semua orang faham kau. Tapi kau tak mahu faham orang lain.

Pada dasarnya, hidup ini sangat indah untuk ditangisi. Aku impikan hidup yang sentiasa bahagia. Tapi aku tahu, ianya mustahil kerana aku terlalu mendengar kata orang, menjaga hati orang lain.

'pedulikan mereka'. Memang mudah untuk berkata. Kalau ianya semudah yang dikata, sudah tentu aku buat. aku buat sejak azali lagi.

Tolonglah jangan menyesakkan hidup aku lagi, kalau kau tak mampu nak jadi orang yang aku anggap sebagai kawan aku. Kau pergilah, jangan ganggu hidup aku lagi dengan fitnah kau. Kau bawalah jauh2 perasaan cemburu kau. Aku tak faham kenapa harus cemburu. Kau punya semua, ya semua! semua yang aku tak ada.


                                                       Love,   

Saturday, 7 July 2012

Pakej Penyatuan 3 hari 2 malam ♥♥♥

Assalamualaikum.

Terasa macam nak kongsi hasil tangkapan masa pergi OPKIM ;)

Ketinggianku yang amat meminta penampar ;p

                                               


                                                   


                                                 
Fariq & Yaya

Assalamualaikum kak! hihihihi

 Muka dah macam vampire sbb panas terik -.-


Yana pedajal Fariq ;p 







Malam kebudayaan ♥

Program OPKIM, program anak angkat organised by saya punya classmate berjalan dengan lancar last weekend :) Sebelum pergi, terasa amat tak seronok sebab dahlah mmg duduk Pontian, then program anak angkat pun dekat Sungai Kuali,Pontian. Tak ada feel lah kan? haha Mula-mula rasa macam nak tarik diri daripada program ni, at last tak jadi.

Tapi syukur Alhamdulillah program ni sangat memberikan makna pada saya, kami yg jarang sangat2 sejak akhir2 ni spent time sama2, dapat buat semua aktiviti sama2. Secara tak langsung, program ini merapatkan KAMI semula selepas banyak hal yang berlaku :') Kalau lah saya tarik diri, mungkin KAMI tak akan rapat balik macam sekarang. Everything happens for a reason kan? 





Alhamdulillah. Thats all i wanna say :')

                                                       Love,   

Resipi Red Velvet Cupcake Mudah

Assalamualaikum.
Petang sabtu yg sejuk sbb hujan, tak ada nak buat apa, tiba2 rasa nak buat Red Velvet Cupcake. Ini dia hasilnya ;)


Seperti yg kak Emma mintak, ni diaa resipi dia.hehe ;) resipi ni pun ikut org je.hee

Bahan kering
2 1/2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan gula icing
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 cawan serbuk koko *kurang sikit pun okay ;)

Bahan basah
2 biji telur
1/2 cawan minyak jagung
1 cawan buttermilk ( 1 cawan susu + 1 sudu besar cuka putih / lemon juice )
1 sudu kecil vanilla essence
1 sudu kecil cuka putih
1 sudu besar pewarna merah

Cream cheese topping
125 gm cream cheese
1/2 cawan butter
1/2 cawan gula icing
1 sudu besar perahan lemon

Cara-cara

Panaskan oven 180 degree celcius
Ayak bahan kering
pukul semua bahan basah dengan mixer hingga kembang dan sebati
Masukkan bahan kering ke dalam adunan bahan basah - gaul hingga sebati ( boleh guna mixer, low speed)
Masukkan dalam acuan, bakar selama 18-20 minit
Untuk topping , pukul semua bahan sehingga sebati. Letak topping bila cupcakes yang dah masak tu sejuk

Credit: My Resipi

Saturday, 23 June 2012

Jurang Yang Jarang

Assalamualaikum

Harini terasa nak meluahkan dekat diari yg tak berapa personal ni, cik cɛяιтα Hati♥. Sejak naik sem ni, semuanya yg diharapkan masa cuti sem menjadi lebih baik tak jadi kenyataan bila semuanya berubah. Suasana, orang dan juga harapan. Semua berubah, tapi yg pasti kenangan tak pernah berubah.Tak akan pernah. Mungkin saya je yg rase, ehh tak! Saya pasti semua orang rasa benda yg sama.

Semua benda berubah, ya saya faham. Tapi tak boleh ke berubah kepada kebaikan ataupun berubah kepada sesutu yg menyenangkan hati? Kalau tak berubah tu, memang tak logik. Sedangkan rupa manusia pun berubah dari satu masa ke suatu masa yang lain. Saya mengaku saya pun berubah. Ya berubah! berubah menjadi lebih cepat terasa, cepat patah semangat dan cepat mengeluh.

Haritu saya cuba untuk memulihkan keadaan keadaan dan mengembalikan semuanya kepada yang asal. Tapi saya tak mampu, saya tak kuat. Terasa diri ni sangat lemah. Setiap malam hanyalah air mata yg teman saya bila teringatkan waktu kita bergelak ketawa dan tiada rahsia antara kita. Ya tiada rahsia antara kita, sebelum sem 5. Dulu, kita pernah juga jadi macam ni. Alhamdulillah, semua okay lepastu. Tapi kali ni, macam tak ada harapan untuk kita. Seperti ada jurang besar yg memisahkan kita. Sangat besar.

Sekarang ni, tak ada siapa dah tempat saya nak luahkan segala perasaan. Kongsi rahsia sama-sama. Tak ada, semua dah ada haluan masing-masing. Demi Allah, saya rindu persahabatan kita satu masa dulu. Terasa macam mahu pergi ke suatu tempat yg tenang, ada bunyi ombak. Ada bintang, ada bulan. Nak duduk lama-lama sendirian dekat sana. Tenangkan fikiran dan berfikir dengan lebih matang dan rasional. Mungkin mereka merahsiakan ada sebab. Sebab saya bukanlah orang yg penting lagi? harapnya tidak. Tapi sejujurnya, hati ini sangat sedih.

Kadang-kadang saya tak mampu berlakon selepas penat sangat seharian berlakon dihadapn semua orang, penat sangat. Kadang-kadang tak dapat juga sembunyikan muka yg sangat kecewa ni. Maaf, saya tahu ada yg terasa diantara kita. Tapi kuat manalah saya untuk sorokkan semua perasaan yg saya sendiri tak minta? hmm entahlah. Sesungguhnya Allah memberikan kita sesuatu bukanlah sia-sia. Ada hikmah di balik semua ini. InsyaAllah, pasti ada sesuatu menunggu yg lebih baik. ♥ ♥ ♥



                                                                                                                                love,

Monday, 14 May 2012

Orang pertama ♥



                                                                                                 

Assalamualaikum.

First of all, tajuk orang pertama ni takde kene mengena dengan cinta cinton. Eka ade seorg senior ni, nama beliau  Amirah Marliza Raja Kamarudin  ambil course Business Management.

Kitaorg tak pernah bertegur dekat FB sebelum ni, kalau kat kampus tu, selisih senyum senyum je :) hee One day ni, kitaorg berhubung kat FB, comment-2 liking-2.

Akak ni ade upload satu gambar yg dia lukis. Awesome.  Pandainya akak ni lukis *dalam hati. Tanpa rase tak tahu malunye, eka pergi lah comment bila nak lukis gamba eka dengan nada gurau. #eh tulis ade nada ke? haha

 TIBA-TIBA , semalam kak mira ade tag eka dekat satu gambar ni, sekali tengok. Ya Allah, kak mira lukis gamba ekaaaaaaaaa. Seronok seronok. Haaaa. tengok gamba ni!






Sama kannn? Awesome kan dia lukis. Cantikk akak lukis. Bakat akak besar, boleh pergi jauh :)
Akak org pertama yg lukis gamba eka taw.hehe TERIMA KASIH dan TERIMA KASIH ! ♥


                                                                                                                                     love,





Sunday, 13 May 2012

Related to my life



But I'll admit that I was glad it was over
But you didn't have to cut me off
Make out like it never happened and that we were nothing
And I don't even need your love
But you treat me like a stranger and I feel so rough

# Somebody That I Used to Know by Gotye

                                                          Best song ever!